Tankar om Nobina

Nobina logga

Nu är stunden inne för att ventilera mina tankar och förhoppningsvis ge lite nyttig information om Nobina. Jag har 500 Nobina-aktier i portföljen vilka har gått upp med drygt 14% sedan september. Direktavkastningen i förhållande till mitt anskaffningsvärde ligger på 6,8% baserat på årets utdelning (3,80).

Nobina, med VD Magnus Rosén, är nordens största operatör inom kollektivtrafik. Bolaget arbetar med prospektering av anbud samt med aktiv förvaltning av offentliga trafikkontrakt. De är verksamma i Sverige, Norge, Finland och Danmark. I Nobina-koncernen ingår även Nobina Technology, vars vision är att driva den teknologiska utvecklingen inom branschen.

NOBINA – HISTORIK

1911: SJ Buss verksamhetsstart.

1932: Företaget GDG startar storskalig trafikrörelse med buss och lastbil.

1990: Swebus bildas genom sammanslagning av GDG och SJ Buss.

1994: Expansionen utanför Sverige. Varumärket Swebus tas i bruk i Finland efter förvärv.

2008: Etablering i Danmark genom kontrakt i Köpenhamn.

2009: Koncernen byter namn till Nobina.

2015: Nobinakoncernen noteras den 18 juni 2015 på Nasdaq Stockholm.

Ägarstruktur (3 största):

Personligen tycker jag att en mycket spännande del av Nobina är deras innovations- och utvecklingsbolag Nobina Technology.

Nobina Technology startades i början av 2016 med syfte att vara delaktiga i utvecklingen av framtidens tjänster inom vardagsresande. Verksamheten är en separat enhet inom koncernen vilken har möjlighet att experimentera och samarbeta med erfarna aktörer inom branschen. De arbetar även med att utveckla nya sätt att dela mobilitet med kollektivtrafik som grund. Det har bland annat skett genom utvecklingen av framtidens smarta reseplanerare.

Kollektivtrafiksatsningen i Barkarbystaden startade förra året med självkörande bussar och är ett samarbete mellan Järfälla kommun, SL och Nobina. Med Europas första självkörande bussar i reguljär linjetrafik är Barkarbystadens stadstrafik unikt i sitt slag. Under oktober i år lanserades en ny mobilitetstjänst genom rese-appen Travis. Travis är en smart reseplanerare där kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid.

Travis reseplanerare

I senaste kvartalsrapporten för Q2 (brutet räkenskapsår) visade Nobina upp ett rörelseresultat (EBIT) på 156 MSEK med en nettoomsättning som uppgick till 2528 MSEK (2224). Det motsvarar en försäljningstillväxt på 13,7% varav 10,0 % relaterar till förvärv, -0,6% avser organisk tillväxt och 4,3 procent avser valutaeffekter. Periodens nettoresultat blev 81 MSEK (62) och resultat per aktie hamnade på 0,91 (0,76).

”Egentligen känner vi oss redo att ta nästa steg på förvärvssidan nu när de senaste årets tre förvärv är integrerade. Det finns möjligheter framåt också”, säger Magnus Rosén.

Som du kan se så växer Nobina kraftigt genom förvärv men jag skulle gärna vilja se en organisk tillväxt på 4-5% per år framöver. Tillväxt av egen kraft är alltid bra. Att den organiska tillväxten är negativ för perioden är inget som oroar vd:n. Bolaget byter ut fler bussar än vad som driftsätts under året. Den största delen av kontraktmigrationen är planerad från det tredje kvartalet. Det innebär det att den organiska tillväxten kan förväntas vara låg även under det brutna räkenskapsårets sista två kvartal.

”Men nästa år är situationen den omvända, då sätter vi in mer bussar än vi tar ut”, säger Magnus Rosén.

De har gjort tre stora förvärv under det senaste året som nu ska vara fullt integrerade och ge bidrag till resultatet under nästa år. Inom segmentet omsorgsresor ser Nobina fortsatt goda långsiktiga tillväxtutsikter och möjlighet till ytterligare effektivitetsvinster inom koncernen.

Jag kommer avvakta ytterligare köp tills jag har sett Nobina öka och stabilisera sin organiska tillväxt. Jag tror på bolaget och tycker att de har en bra inriktning med elektrifierade, autonoma bussar samt en spännande introduktion av kombinationsresande genom Travis. Det var mina tankar om Nobina för tillfället.

Var först med att kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.